Brink 89
Het Pennickshuis werd eind 16e eeuw gebouwd door het rijke echtpaar Herman Pennick, fabrikant van linnenwaren en Lucia van Reede (hun wapens kan men zien in twee door leeuwen vastgehouden schilden boven de poortingang). Achter het oude poortgebouw ligt de kerk van de Doopsgezinde en Remonstrantse Gemeente: nu Het Pennickshuis geheten.
Op de gevel staat de wijze spreuk "Als Godt behaget-beter-benijt als beclaget". De rijk versierde gevel aan de Brinkzijde bevat zes beelden van allegorische vrouwenfiguren voorstellende de drie goddelijke deugden: Fides (geloof), Spes (hoop) en Charitas (liefde) en de drie kardinale (zedelijke) deugden. Prudentia (voorzichtigheid), Fortitudo (sterkte) en Temperantia (matigheid).
Het beeld van Justitia op de geveltop is verdwenen. De originele beelden zijn bij de restauratie in 1891 naar het Rijksmuseum gebracht. In 1890-'91 werd het achterliggende huis gesloopt om plaats te maken voor een zaalkerk in Neorenaissancestijl die gebruikt werd voor een nieuwe Doopsgezinde Kerk.
Doopgezinde Gemeente
De Doopsgezinde Gemeente groeide uit haar te kleine behuizing in de korte Assenstraat en kocht in 1890 het huis met de achterliggende terreinen. Zij besloten het vervallen poortgebouw aan de Brink te restaureren en daarachter een "verscholen"kerkzaal te bouwen.
De kerk is een inpandig gebouwde zaalkerk uit 1891 in Neorenaissance-stijl, naar ontwerp van T.E. Kuipers. Vrijwel het gehele interieur bevat nog originele onderdelen waaronder de banken, psalmbordjes, kroonluchters en de preekstoel.
Onderdeel van het interieur is ook het orgel dat in 1894 werd gebouwd door Michael Maarschalkerweerd. Het orgel bevat hoofd- en bovenwerk en een vrij pedaal. De orgelkast is net als de rest van het interieur in Neorenaissance-stijl. De glas-in-lood ramen van de kerk werden vervaardigd in het Delftse atelier van J. Schouten, de preekstoel door de Amsterdamse firma Bossche en Crevels.
"Geen Dorre Blom is Wellekom"
De kleuren vormen een breed palet en een prachtig geheel met de overige interieurdelen die nog vrijwel volledig in tact zijn. De preekstoel, kerkbanken, het orgel en het glas-in-lood vormen een geweldig warm geheel met de oorspronkelijke schilderingen. De schilderingen bestaan uit kleuren op de vlakken en lijsten. Hierbij is zeer gedetailleerd gewerkt en zeer veel kleuren gebruikt. Op diverse plekken zijn sjabloonschilderingen aangebracht met een thema gebaseerd op de natuur. Met recht sluit dit geheel aan bij het motto van architect Kuipers: "Geen dorre bloem is wellekom".
In 2022 is in de kerkzaal een deel van de oude sjabloonschilderingen gerestaureerd en een deel is door leerlingen gereconstrueerd (nageschilderd). Hierdoor krijgt men een goede indruk van het prachtige totaalontwerp van het gebouw en het nog zeer gave interieur.